Curriculum vitæ

Stanislav Hudský je spisovatel, dramatik, scénárista, výtvarník, muzikant, překladatel a nakladatel, takže do devatera řemesel, která jak známo provází nouze, mu již mnoho nechybí. Často publikuje pod různými pseudonymy, takováto díla tedy na této stránce pochopitelně chybí.

Absolvoval obor knižní a tiskový design a reklamní grafika na SPŠ grafické, poté studoval český jazyk a literaturu na Pedagogické fakultě University Karlovy. Pracoval jako DTP operátor, výtvarný, technický a literární redaktor a šéfredaktor vesměs pro velká česká i zahraniční nakladatelství a vydavatelství a reklamní agentury (např. vydavatelství ATOZ Group, Hachette Filipacchi a Burda Media – časopisy jako Elle, Marianne, Maxim, Premiere aj. – nakladatelství Grada, Naše Vojsko, Šel, reklamka Ammirati Puris Lintas aj.).

Je autorem několika set knižních obálek a mnoha ilustrací  a knižních doslovů (Jiří Pavel: Rybářské zálety, Dostaveníčko na štaflu, Jiří Pešaut: Rybolov v srdci, H. G. Wells: Superaktivátor aj.)

Založil a řídil několik firem, některé později předal kolegům, s některými dodnes externě spolupracuje. V roce 2016 se podílel na založení literární školy a nakladatelství ArtPorte, které dnes vlastní. Je spoluautorem počítačového programu pro analýzu literárních textů ArtPorte Text Analyzer. Jeho blog naleznete na webu Spisovatelské listy.

Debutoval divadelní hrou Petrachtace (premiéra 20. 5. 1992), následovaly divadelní hry Kostra (premiéra 9. 11. 1994), bigbeatový muzikál Aristokrat v.v. (premiéra 13. 6. 1997), Obchodník s hvězdami (premiéra 29. 11. 2000), Bestiář (premiéra 27. 4. 2001), adaptace hry Jaroslava Haška a Egona Ervína Kische Z Karlína do Bratislavy parníkem Lanna 8 za 365 dní (premiéra 2006) a jednoaktovka Viděl jsem Zemi (premiéra 12. 4. 2012). Z nerealizovaných scénářů stojí za zmínku Slepička dle Sade. Hry se většinou dočkaly 20 až 30 repríz, nejúspěšnější byl muzikál Aristokrat v.v., který se dočkal čtyřiceti repríz a hrál se mj. i ve Mlejně, v Divadle Járy Cimrmana a v Hudebním divadle v Karlíně (v tehdejším semaforském Karlínku).

Jeho literární prvotinou je novela Rendez-vous s Mefistofelem (1994). Následovaly novely Psychokrator (2013) a Silentium (2017). S jeho texty a překlady bylo možné se setkat též v redakční části literárního e-zinu Lemurie. Velmi úspěšným textem se stala knížka pro začínající literáty Jak napsat dobrou knihu (2010).

V osmdesátých a devadesátých letech psal texty a hudbu pro dvě kapely, ve kterých také zpíval a hrál na kytaru: Proteus (1983-1987) a Banánové rybičky (1997-2001). Později pod těmito názvy působily i jiné kapely, ale s nimi, ani s pozdějším televizním pořadem Haliny Pawlowské nemá nic společného.

V letech 1989 až 2002 odehrál se souborem parodujícím kočovná divadla z přelomu 18. a 19. století zhruba dvě stovky představení na Slavnostech pětilisté růže v Českém Krumlově a na desítkách festivalů pouličního divadla v Itálii a Holandsku, např. Merkantia 94 a 95 v Certaldo Alto a Perugii (Itálie), či Citta Senza Teatro Due, Quartus.Elena v Cagliari (Sardinie).

Spolu se sbormistrem a dirigentem Igorem Angelovem se scénáristicky a herecky podílel např. na pořadu pro Českou televizi Nobis est Natus v Emauzském klášteře, na Představení u příležitosti ekumenického setkání v katedrále Sv. Víta, Představení k výročí Rudolfa II. ve Španělském sále Pražského hradu, avantgardní performanci Konverzace–konzervace rituálu na festivalu Next Wave 1998 v ROXY, cyklu koncertů Ave lumen v Emauzském klášteře a Virtus Organum v bazilice Sv. Jiří aj. Účinkuje též jako herec a hudebník na třech CD: Conversation (scénické hudební drama Varhana Bauera), Banánové rybičky (písně z muzikálu Aristokrat v.v.) a Quinty. Podle jeho scénářů vznikly tři filmy: krátkometrážní Jako šálek čaje (stříbrná medaile v kategorii A na mezinárodní přehlídce Brněnská šestnáctka), středometrážní Faidros (filmová adaptace starověkého Platónova textu) a Bezejmenný (hodinová pohádka z období ranného středověku). V letech 2002–2003 provozoval divadelní a hudební klub Šuplík na Žižkově.

Jako producent podporuje finančně různé autory a projekty, ale nijak do nich nezasahuje, „manažerem“ kapely byl v životě jenom jednou, když zaskakoval za nemocného přítele a přes léto se staral o provoz koncertů kubánské kapely Son Caliente v Čechách.

V letech 2014 – 2015 společně s básníkem Davidem Pillowem uváděl literární měsíčník Návštěvníci z Lemurie, kde byli pravidelně představováni autoři nové české beletrie i poezie.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..